Unique Media
  • Kontakt
  • Tilbud
  • Forside
  • Hvad kan vi?
  • Hvem kan vi hjælpe?
  • Om os
  • Blog
  • Hjem
  • Hvad kan vi?
  • Om os
  • Tilbud
  • Kontakt

Kategorier

  • Adwords
  • Blogindlæg
  • Generelt
  • Google værktøj
  • Guides
  • Hjemmeside-design
  • Online strategi
  • Sociale medier
  • Søgemaskineoptimering
  • Uncategorized
SEO in Denmark, done right by Uniq Partner

Få større indsigt i din sides brug med hændelser og Google Analytics

Når en bestemt side på dit website får besøg, gør Google Analytics det let at finde ud af, hvorfra den besøgende kom. Til gengæld kan det være lidt af et mysterium, om den besøgende klikkede sig ind via menuen, trykkede på en knap, fulgte et billed-link, eller noget helt fjerde. Du har måske adskillige “call to action” på siden, som linker til det samme, og så er det væsentligt at vide, hvilket link, der egentlig får de besøgende til at klikke.

Løsningen på problemet er at gøre det enkelte klik til en unik hændelse, som Analytics kan registrere. Hvis du har arbejdet  lidt med HTML-kode før, kan du hurtigt komme i gang ved at læse nedenstående guide.

Denne guide går ud fra, at din side anvender Google Universal Analytics. Se hvordan du kontrollerer det her.

Sådan gør du et klik til et unikt event

Vi har valgt at fokusere på sporing af klik i denne guide, da det er den funktion, de fleste har behov for at sætte sporing på. For at gøre klikket unikt, skal der indsættes et stykke kode ved alle klikbare elementer, der skal spores.

Med Google Universal Analytics er koden opbygget som nedenstående.

onclick=”ga(‘send’, ‘event’, ‘kategori’, ‘handling’, ‘etiket’);”

Koden betyder kort fortalt; at der skal gives besked (“send”) om en hændelse (“event”) til Google Analytics (“ga”), når der klikkes (“onclick”). Beskeden skal indeholde den kategori, handling og etiket der er tilknyttet det anvendte element. Du kan selv bestemme hvad der skal stå i koden i stedet for “kategori”, “handling” og “etiket”, men det bedste er naturligvis, at skive noget, der giver mening, og som er skalerbart, hvis du senere skal spore andre hændelser på websitet. Hvis du har behov, kan du efter ‘etiket’ indsætte et felt med ‘værdi’ før koden afsluttes med );”. Derved kan et bruger-id eller lignende sendes med i koden.

Lad os lave eksemplet at vi skal lave et telefon-link til Uniq Partner, som har nummeret 70 22 11 11. Koden til dette ville i sin reneste form være <a href=”tel:70221111″>70 22 11 11</a>. Hvis vi ønskede at gøre dette til en unik hændelse, som registreres separat i Google Analytics når nogen klikker, kunne vi eksempelvis sætte kategori, handling og etiket til at være henholdsvis link, opkald og telefon, hvilket vil betyde, at koden skal se således ud: <a href=”tel:70221111″ onclick=”ga(‘send’, ‘event’, link, ‘opkald’, ‘telefon’);” >70 22 11 11</a>.

Sporingskoden skal med andre ord blot indsættes med et lille mellemrum til foranliggende kode inden afslutningen af den indledende kode for linket eller den knap, der skal spores.

Sådan ser du resultatet i Google Analytics

Når et link eller en knap med koden aktiveres (nogen klikker), registreres det i Google Analytics som en hændelse. Som en første test, kan du se om du har succes, ved at besøge punktet Realtid – > Hændelser. Det kan godt tage et minut eller to før beskeden om en ny hændelse går igennem. Senere kan du se hændelserne ved at se på punktet Hændelser under hovedpunktet Adfærd (Bemærk: ikke Adfærd under Målgruppe).

Hvis du ønsker bedre mulighed for rapportering, kan du opsætte et mål på den registrerede handling. Det vil være fordelagtigt i mange sammenhænge, som vi dog ikke vil komme ind på her. Det kan gøres med nedenstående fremgangsmåde:

  1. Vælg fanebladet Administrator øverst i Google Analytics
  2. Vælg Mål i kolonnen længst til højre på skærmen
  3. Tryk på Nyt Mål knappen
  4. Vælg Tilpasset i Målopsætning og klik på knappen Næste trin
  5. Giv et beskrivende navn i Målbeskrivelse, vælg Hændelse i Type og gå til Næste trin
  6. Udfyld felterne kategori, handling og etiket med dem, du har valgt, og tryk på Gem mål knappen

Hvis du har givet et klik en værdi, kan du også medtage den i punkt 6. Det åbner op for helt nye perspektiver på, hvad det er værd for din virksomhed, når nogen klikker sig frem til en bestemt side på en bestemt måde. Du kan dog sagtens få mange interessant ting at vide uden at sætte en værdi på et klik.

Med denne simple sporingskode, kan du altså blive meget klogere på, hvad der driver de besøgende rundt på dit website, sådan at du kan tilpasse siderne herefter og se, hvordan det påvirker de mål, du definerer. Det kunne f.eks. handle om at optimere efter og måle på, om du får mere salg, flere henvendelser, mere trafik til bestemte sider, flere nyhedsbrevsmodtagere, etc.

Hvis du allerede har et samarbejde med Uniq Partner, hjælper vi dig gerne med at implementere ovenstående.

Unique Media
H.C. Ørsteds Vej 50C, 1879 Frederiksberg C, Denmark
Tlf: +45 70 22 11 11
Lad os kontakte dig med et tilbud der kan bringe dig foran konkurrenterne
    Menu
    • Hjem
    • Hvad kan vi?
    • Om os
    • Tilbud
    • Kontakt