Den vigtigste del på en side, når den optræder i Googles søgeresultater, er en lille tekst på omkring 65 tegn. Den titel der vælges til den enkelte side. Grunden er at det er denne lille tekst der kommer til at optræde som titel på søgeresultatet, når det vises til den søgende.
Når den søgende hurtigt lader øjnene vandre over søgeresultaterne er det primært sidetitlen der fanger opmærksomheden.
Hvis din visning i søgeresultaterne er væsentligt bedre end konkurrenternes, så er der en stor chance for at du kan stjæle besøgende fra de bedre placerede. Det sikrer også at du får det optimale ud af den placering du opnår.
Der er altså god mening i at være kritisk og bruge tid på visningen i søgemaskinerne.
Regler for din sides vigtigste tekster
For sidetitlen er der to overordnede regler:
- Hele teksten skal kunne være på en linje i Googles søgeresultater, hvilket begrænser længden til omkring 65 tegn
- For størst mulig SEO effekt bør titlen starte med det valgte søgeudtryk
Hvis teksten bliver for lang vil sætningen blive forkortet og afsluttet med …
Udover at det kan få din tekst til at virke forvirrende vil det også virke uprofessionelt i mange af de søgendes øjne.
At det søgeudtryk der optimeres mod kommer først har to positive effekter. Det sender et tydeligt signal til Google og de søgende, om sidens emne og gentagelsen af søgeudtrykket den søgende lige har brugt virker normalt betryggende
Udover titlen har du nok lagt mærke til at der også er en lidt længere tekst, på billedet i toppen og i søgeresultaterne. Denne tekst er det der kaldes meta beskrivelsen. Når din sidetitel har fanget opmærksomheden skal denne lille tekst bekræfte den søgende i at et besøg på din side er det rigtige valg.
For metabeskrivelsen gælder de følgende to regler.
- Længden bør holdes omkring de 156 tegn, da en for kort tekst virker useriøs og en for lang afsluttes med … og derfor virker uprofessionel
- Søgeudtrykket skal gå igen et eller andet sted i teksten
Inspiration til hvordan din visning i søgeresultaterne kan få størst mulig effekt
Når der skal søges inspiration til den gode sidetitel og meta beskrivelse kan vi lære af de metoder der bruges til at opbygge annoncer i marketing. For det er jo en annonce din sides fremtræden i søgeresultaterne minder mest om.
En af de mest effektive kommunikationsmodeller at have i hovedet, når du skal designe din ”annonce” i søgeresultaterne, er AIDA. De fire bogstaver står for de fire grundlæggende trin i salgskommunikationen.
1) At fange opmærksomheden(attention)
2) Interesseskabelse omkring det du kan gøre for den søgende(interest)
3) Den overbevisende del der giver den søgende lyst til at vide mere(desire)
4) At give mulighed for at handle, ved at besøge din side(action)
Når det kommer til at designe efter AIDA har du i Google den fordel at de søgende allerede har vist en vis interesse med deres søgning og at du ved hvilket ord der kan skabe den indledende forbindelse.
Et eksempel
Kigger vi på den tekst vi hidtil har taget udgangspunkt i, med en søgning på ordet søgemaskineoptimering, så er de fire punkter repræsenteret på følgende måde.
Opmærksomheden fanges med det søgeudtryk den søgende allerede har i hovedet, Søgemaskineoptimering, fordi de lige har skrevet det. Google hjælper os lidt ved at fremhæve søgeudtrykket med fed skrift.
Interessen er forsøgt skabt med ordene Hjælp til at skaffe flere kunder. Denne tekst målretter samtidig budskabet, så de der ikke ønsker et firma der klarer søgemaskineoptimering for dem ikke kommer ind på siden og bliver skuffet. Det er en god ide, da Google forringer din placering ved for mange skuffede søgende.
Den overbevisende del er her ægte no cure no pay, du betaler først når du ser resultaterne, der fjerner den økonomiske risiko og Skræddersyet online strategi til din virksomhed, der signalerer at løsningen inddrager den søgende.
Endelig leverer Google muligheden for at handle ved at lave et link til den side der markedsføres, i dette tilfælde vores forside på www.uniqpartner.com
Samarbejder du allerede med Uniq Partner om SEO?
Hvis vi allerede har et samarbejde bedes du inddrage os ved ændring af sidetitel og meta beskrivelse, da det naturligvis har en stor indflydelse på resultatet af vores arbejde. Så lover vi til gengæld at holde et ekstra vågent øje med din side. Vi er altid interesserede i at blive bedre til vores arbejde og derfor vil vi gerne have lov til at følge med i hvilke ændringer der bringer succes og hvilke der ikke er så succesfulde.