De dage hvor brugerne havde få definerede skærmstørrelser er borte. I dag kan brugerne være på mange forskellige enheder og den samme bruger kan besøge dig fra forskellige enheder på forskellige tidspunkter.
Den ene ting er skærmstørrelsen på enhederne, en anden ting er størrelsen på webbrowseren. Skærmstørrelsen fortæller dig ikke længere i hvilken størrelse brugerne ser din hjemmeside, men det kan størrelsen på webbrowseren til gengæld hjælpe dig med. Du kender det godt fra dig selv; du har en webbrowser åben ved siden af et dokument du arbejder med eller helt enkelt fylder ikke din browser ud hele skærmen.
Og hvad så?
Det betyder jo at alt det arbejde med grafik og opsætning af din hjemmeside ikke altid ser ud som den skal. Når du eller en grafisk designer udvikler hjemmesiden, bliver det næsten altid gjort i fuldskærm, I tester så hvordan den ser ud i forskellige størrelser i browseren men over tid sættes der nye ting på hjemmesiden, uden at teste hvordan det ser ud i forskellige browser størrelser.
Konverteringsraten afhænger meget af hvad dine besøgende ser uden at skulle rulle ned på siden, et område man kalder ‘above the fold’, og alt det som vises above the fold på en computer kan ofte ikke ses på en iPad, uden at rulle ned på siden.
Browser størrelse og Google Analytics
Google Analytics har ikke altid målt dine besøgendes browserstørrelser, men heldigvis tilføjede de en variable sidste år som netop måler browserstørrelsen hos dine besøgende og visuelt viser hvor meget indhold besøgende med en bestemt browserstørrelse kan se og ikke se når de først lander på dit site. Dataerne er en del af deres In-Page Analytics rapport som har det formål at hjælpe dig at optimere indholdet på din hjemmeside.
Sådan gør du i Google Analytics
Når du klikker på Browser Størrelse bliver den del af siden som er ‘below the fold’, for flertallet af dine besøgende, farvet. Hvis du klikker hvor som helst på siden, får du vist det procent af besøgende som kan se den del.
Når du klikker på Vis Procent knappen, får du at se en visualiseret opsummering af forskellige procenter. Dette hjælper dig at forstå hvordan browser størrelser er fordelt i mellem brugere. Hvis du eksempelvis sammenligner ‘Alle besøgende’ med ‘Mobil trafik’, burde du se en betydelig forskel.
Vi håber du får mere indsigt i dine kunder med denne funktion, ellers er vi her til at hjælpe.
Husk: HOS OS ER DU UNIQ – VI SKABER DIN ONLINE TRAFIK
Hvis du kunne tænkte dig en sparringspartner kan du bestille et tilbud og vi kontakter dig snarest.